Kaedah melembutkan Tempoh 5 Minit Daging Atau Ayam Beku

Unknown | 2:28 AM | 0 comments

Menerusi satu rangkaian televisyen kabel Taiwan, CTI TV, terdapat satu program masakan yang menunjukkan cara mudah untuk melembutkan daging stik setebal 1 cm dalam tempoh 5 minit, dengan hanya menggunakan dua periuk logam dan air sahaja. Di bawah ini akan diajarkan cara mudah tersebut.

1) Pertama sekali, terbalikkan satu periuk logam dan letakkan potongan daging stik di atasnya.

Kredit gambar: CTI TV.

2) Kemudian, isikan air pada periuk logam yang lain dan letakkan ia di atas potongan daging stik sebentar tadi. Isikan air sekadar untuk dijadikan pemberat.

Kredit gambar: CTI TV.

3) Akhir sekali, tunggu beberapa minit supaya potongan daging stik sebentar tadi menjadi lembut.

Kredit gambar: CTI TV.

Bagaimanakah cara mudah ini dapat melembutkan daging? Semuanya berkaitan dengan sains. Sebagaimana yang kita sedia tahu, logam mempunyai ciri pengalir haba yang baik, di mana haba sekeliling boleh dialir untuk melembutkan daging. Dengan meletakkan periuk logam yang diisi air di atas daging ini akan membuatkan lebih banyak haba sekeliling dialirkan seterusnya mempercepatkan proses melembutkan daging.

Menerusi program masakan itu, demonstrasi dijalankan menggunakan daging stik yang mempunyai tebal 1 cm. Daging yang mempunyai tebal 5 cm akan mengambil tempoh lebih kurang 10 minit.

Category:

About GalleryBloggerTemplates.com:
GalleryBloggerTemplates.com is Free Blogger Templates Gallery. We provide Blogger templates for free. You can find about tutorials, blogger hacks, SEO optimization, tips and tricks here!

0 comments